کدام کرم ضد آفتاب خوب است؟ فیزیکی یا شیمیایی؟

کدام کرم ضد آفتاب خوب است و چطور مقدار SPF را انتخاب کنیم؟ 

اغلب اوقات انتخاب درست می تواند بسیار سخت باشد. با توجه به این همه فاکتور، اصلاً از کجا شروع می کنید؟ کدام کرم ضد آفتاب خوب است؟

برای شروع، شاید بهتر باشد درباره تفاوت بین دو نوع کرم ضد آفتاب بسیار مهم اشاره کنیم. ما در ایران هر دو نوع کرم Sunscreen و Sunblock را کرم ضد آفتاب می‌نامیم. با این تفاوت که Sunscreen را معمولا کرم ضد آفتاب شیمیایی و Sunblock را کرم ضد آفتاب فیزیکی می‌نامیم. 

اما این دو در زبان انگلیسی کاملا از هم متفاوت هستند و کاربرد‌های مختلفی هم دارند. به هر حال اینکه هر کدام از اینها چه هستند و آیا مهم است که از کدام یک استفاده می کنید بسیار مهم است. نمی‌توان گفت که کدام کرم ضد آقتاب خوب است. ما در اینجا، ما به کاربرد هر کدام از این دو نوع کرم محافظ در برابر آفتاب و نحوه انتخاب آنها اشاره می کنیم تا خودتان بنا به مصرفی که دارید، آنها را انتخاب کنید.

 

کدام کرم ضد آفتاب خوب است

 

کدام کرم ضد آفتاب خوب است: Sunscreen یا Sunblock ؟ 

تفاوت اصلی Sunscreen یا Sunblock در نحوه محافظت از پوست شما است. کرم های ضد آفتاب Sunscreen از نوعی فرآیند شیمیایی استفاده می کنند که در آن نور UV جذب شده و به گرما تبدیل می شود و سپس از طریق پوست آزاد می شود. این نوع کرم ها اشعه ماوراء بنفش را قبل از اینکه پوست شما بتواند چیزی را بگیرد جذب می کند و از آسیب نور خورشید محافظت می کند. 

اما از طرف دیگر کرم های ضد آفتاب Sunblock به طور فیزیکی و با مواد معدنی جلوی اشعه ماوراء بنفش را مسدود می کند. این مواد معدنی معمولا شامل دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی هستند. این مواد مانند یک لایه محافظ از پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند. این نوع SPF معمولا به دلیل حالت گچی سفید رنگی که روی پوست باقی می‌گذارد، شناخته می‌شوند و خوب اغلب افراد هم این حالت را دوست ندارند. بیشتر مردم کرم‌های Sunscreen را دوست دارند که اثر آنها پس از استفاده از بین می رود. 

اکثر کرم های ضد آفتاب Sunscreen می‌توانند از پوست شما در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می کنند. در همین حال، کرم‌های ضد آفتاب نوع Sunblock بیشتر برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ناشی از قرار گرفتن در معرض UVB معرفی می‌شوند. اگر محصولی که می‌خرید خارجی است برای اینکه بدانید آیا کرم ضد آفتابی که تهیه کردید می‌تواند از آسیب ناشی از نور و آفتاب سوختگی جلوگیری کند، به دنبال عبارت “broad-spectrum” روی جعبه آن بگردید. این عبارت بدان معنی است که تست سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای محافظت در برابر UVA و UVB را گذرانده است. اگر هم ایرانی و ساخت داخل است، می‌توانید دنبال عبارت‌ “طیف گسترده” (محافظت از پوست در برابر هر دو اشعه UVA و  UVB) بگردید یا  این موضوع را با کارشناسان پوست ما در کرج دارو بررسی کنید.

 

به عنوان مثال کرم ضد آفتاب                از نوع شیمیایی است و می‌تواند از پوست شما در برابر طیف گسترده‌ای از اشعه‌های مضر خورشید محافظت کند. 

در برخی از کرم‌های ضد آفتاب، از عبارت PA هم استفاده می‌شود که بیشتر در محصولاتی که در آسیا عرضه می‌شوند کاربرد دارد. عبارت PA مخفف Protection Grade of UVA یا درجه محافظت در برابر UVA است. در مقابل این عبارت هم معمولا یک عبارت + می‌بینید. این علامت مقدار محافظت را نشان می‌دهد. 

توجه داشته باشید که برخی از کرم های ضد آفتاب دارای موادی هستند که لکه‌های تیره را برطرف کرده و پوست را روشن‌تر می‌کنند. پس اگر نمی دانید که کدام ضد آفتاب خوب است ، حتما به علامت PA+ و مواد روشن کننده ان دقت کنید. 

  

کدام کرم ضد آفتاب خوب است

 

کدام SPF برای کرم ضد آفتاب خوب است؟ 

کرم ضد آفتاب شیمیایی بهتر است یا کرم ضد آفتاب فیزیکی؟ اول باید نیازها و نوع پوست خودتان را در نظر بگیرید. ضد آفتاب‌های شیمیایی معمولا در همه داروخانه ها در دسترس هستند. اما برخی از این ضد آفتاب ها که دارای مواد شیمیایی هستند می توانند پوست‌های حساس را تحریک کنند. همچنین برخی از اینها می توانند با موادی که دارند موجب بسته شدن منافذ پوست شوند و تعریق پوست را مختل کنند یا عرق و چربی پوست را در زیر پوست شما به دام بیندازند. 

این می تواند باعث آسیب در پوست های مستعد آکنه شود. از طرف دیگر ، همانطور که در بالا ذکر شد، انواع کرم ضد آفتاب فیزیکی یاSunblock  یک لایه سفید رنگ روی پوست شما ایجاد می‌کند که احتمالا با رنگ و آرایش پوست شما همخوانی ندارد و هر جایی نمی‌توانید از آن استفاده کنید. خارجی‌ها یک ضرب‌المثل بامزه‌ای دارند که می‌گوید: “the best sun protection is the one you like to use” یعنی “بهترین ضد‌افتاب همان چیزیست که دوست دارید ازش استفاده کنید!” 

همه چیز به نیازهای پوست شما بستگی دارد و اینکه یک محصول چه احساسی در شما ایجاد می کند. در نهایت، اینکه کدام کرم ضد آفتاب خوب است به میزان محافظت در برابر آفتاب از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش بستیگ دارد. اگر کرمی که استفاده می‌کنید این کار را انجام دهد، تصمیم درستی گرفته اید. اما میزان محافظت چقدر باید باشد؟ 

مقدار SPF مناسب برای کرم ضد آفتاب

به عنوان یک قاعده کلی: طبق نظر آکادمی پوست آمریکا، کرم ضد آفتاب خوب باید حداقل SPF 30 داشته باشد که ۹۷٪ از اشعه ماوراء بنفش را مسدود می کند. توجه داشته باشید که شما کرم ضد آفتاب از هر نوع را باید در طول روز حداقل ۲ بار استفاده کنید. کمتر از SPF 30 تاثیر بسیار ناچیزی دارد و برای استفاده روزانه در زیر نور مستقیم آفتاب مناسب نیست. 

 

ارسال دیدگاه