کدام خمیر دندان برای من مناسب است؟

کدام خمیر دندان

چرا مهم است که کدام خمیر دندان را انتخاب کنیم؟

به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، خمیردندان برای سلامت دهان و دندان مهم است زیرا به حذف پلاک و تجمع باکتری‌های آن روی دندان‌ها کمک می‌کند و با بیماری پریودنتال (لثه) مبارزه می‌کند. بیشتر خمیردندان ها حاوی فلوراید هستند که مینای دندان را تقویت می کند و با پوسیدگی دندان مبارزه می کند. اگر برایتان مهم است که کدام خمیر دندان برایتان مناسب است، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

روش صحیح مسواک زدن چیست؟

هر دهانی متفاوت است و بیش از یک روش موثر برای مسواک زدن وجود دارد. تصمیم گیری اینکه کدام راه برای شما بهترین است تا حد زیادی به موقعیت دندان ها و وضعیت لثه شما بستگی دارد. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا تصمیم بگیرید کدام روش مسواک زدن برای دهان شما بهترین است.

به طور کلی، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی روش زیر را توصیه می کنند:

  1. مسواک را با زاویه ۴۵ درجه در کنار دندان های خود قرار دهید و موهای آن به سمت لثه ها باشد.
  2. با ضربات کوتاه و پهن دندان به آرامی به جلو و عقب مسواک بزنید. از حرکات عمودی بالا و پایین برای مسواک زدن سطوح داخلی دندان های جلو استفاده کنید.
  3. بیرون دندان ها، داخل دندان ها و سطوح جویدنی را مسواک بزنید.
  4. به آرامی زبان را مسواک بزنید تا باکتری ها از بین بروند و نفس تازه شود.

مراحل ۱ تا ۴ را حداقل دو بار در روز تکرار کنید، به خصوص بعد از غذا و میان وعده.

 

از چه نوع مسواک باید استفاده کرد؟

سر مسواک باید کوچک باشد – حدود ۱ اینچ در ۱/۲ اینچ – و باید دسته ای مناسب برای گرفتن محکم داشته باشد. موهای برس باید نرم، نایلونی و در انتها گرد باشد. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که موهای برس برای لثه ها و سطوح دندان ملایم هستند. موهای نرم و صیقلی به شما این امکان را می‌دهند که به شکاف بین دندان‌ها و لثه برسید تا پلاک‌ها را بدون آسیب رساندن به لثه پاک کنید. برخی از برس ها بیش از حد ساینده هستند و مینای دندان را از بین می برند. بنابراین در بیشتر موارد، موهای متوسط ​​و سفت توصیه نمی شود. هنگام مسواک زدن برای از بین بردن پلاک فقط به فشار ملایمی نیاز است. فشار بیش از حد می تواند باعث عقب نشینی لثه ها شود و سطح دندان را از بین ببرد.

انجمن دندانپزشکی آمریکا می گوید که هر دو مسواک دستی و برقی به خوبی کار می کنند. مهمترین چیز این است که حداقل دو بار در روز حداقل ۲ دقیقه به درستی مسواک بزنید. از دندانپزشک خود بپرسید که آیا مسواک دستی یا برقی را برای شما توصیه می کند.

 

هر چند وقت یکبار مسواک زدن لازم است؟

به طور کلی، بیشتر دندانپزشکان بامادنت توصیه می‌کنند که حداقل دو بار در روز و هر بار دست کم ۲ دقیقه مسواک بزنیم. اغلب مردم فکر می کنند که زمان مسواک زدن آنها به اندازه کافی طولانی است. اما در واقع، اکثر افراد کمتر از ۱ دقیقه را به مسواک زدن اختصاص می دهند. جالب است بدانید که پزشکان توصیه می‌کنند به جای اینکه مثلا روزانه ۵ بار یا بیشتر  مسواک بزنید، اما زمان آن مثلا ۳۰ ثانیه یا ۱ دقیقه باشد، بهتر است که مثلا  دو بار در روز مسواک بزنید اما زمان آن بیشتر از ۲ دقیقه باشد.

 

۲ بار مسواک زدن با طول زمان ۲ دقیقه، بهتر از ۵ بار مسواک زدن با زمان ۱ دقیقه است. 

 

لازم نیست که حتما بعد از صرف غذا مسواک بزنید. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند که در طول روز هنگام کار، در مدرسه و دانشگاه یا حتی هنگام بازی هم هر زمان یادتان بود و فرصت داشتید دندان های خود را مسواک بزنید.
دم دست نگه داشتن مسواک (مثلا روی یک استند که کنار کامپیوترتان قرار دارد یا حتی همراه خودتان در داخل کوله‌پشتی) باعث می‌شود تا احتمال مسواک زدنتان در طول روز بیشتر شود.
طبیعتا مسواکی که همراه خودتان دارید، به اندازه مسواکی که در خانه دارید کمتر استفاده می‌شود. بنابراین نیازی ندارید هر ماه آن را عوض کنید. می‌توانید مسواک خود را هر ۳ تا ۴ ماه یا زودتر در صورت ساییدگی یا آسیب دیدن مسواک تعویض کنید.

 

 

مواد موجود در خمیر دندان چه اهمیتی دارند؟

خمیر دندانی که استفاده می‌کنید، به اندازه نوع مسواک زدنتان در تمیز کردن دندان ها یتان موثر است. مواد موجود در خمیر دندان احتمالا شامل مواد زیر هستند:

  • فلوراید برای تقویت مینای دندان
  • مواد حساسیت زدا برای کاهش حساسیت دندان
  • مواد ضد پوسیدگی برای جلوگیری از پوسیدگی
  • شیرین کننده های طعم دهنده و بدون کالری. یادتان باشد که طعم شیرین در برخی از خمیر‌دندان‌ها به هیچ عنوان با شکر یا گلوکز ایجاد نمی‌شود. شکر در هیچ خمیر دندان مورد تایید ADA وجود ندارد.
  • پراکسید برای روشن کردن لکه ها

 

 

روش صحیح مسواک زدن چیست؟

ساختار هر دهان و دندانی متفاوت است و بیشتر از “چندین روش موثر برای مسواک زدن” وجود دارد.  اینطور نیست که بگوییم یک روش مسواک زدن بهترین است و همه باید از ان پیروی کنند. تصمیم گیری اینکه کدام راه برای شما بهترین است تا حد زیادی به موقعیت دندان ها و وضعیت لثه شما بستگی دارد.

اگر یک وقتی به کلینیک بامادنت آمدید، حتما با پزشکان ما صحبت کنید که مطمئن شوید کدام روش مسواک زدن برای دهان و دندان‌های شما بهترین روش است.

اما به طور کلی، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و دندانپزشکان روشهای زیر را توصیه می کنند:

  1. مسواک را با زاویه ۴۵ درجه در کنار دندان های خود قرار دهید و بکشید. طوری که موهای آن به سمت لثه ها باشد.
  2. برای دندان‌های کناری، با حرکت‌های کوتاه و دایره‌ای شکل به آرامی به جلو و عقب مسواک بزنید.  اما برای مسواک زدن سطوح دندان های جلو (دندان‌های لبخندتان) از حرکات عمودی بالا و پایین استفاده کنید.
  3. حتما تمامی سطوح، یعنی بیرون دندان ها، داخل دندان ها و سطوح جویدنی را مسواک بزنید.
  4. بعد از دندان‌ها به آرامی زبانتان را هم مسواک بزنید تا باکتری ها از بین بروند و نفستان تازه شود.
  5. مراحل ۱ تا ۴ را حداقل دو بار در روز تکرار کنید، به خصوص بعد از غذا و میان وعده.

از چه نوع مسواکی باید استفاده کرد؟

اگر به صفحه فروش خمیر دندان در داروخانه آنلاین کرج دارو سر بزنید، می‌بینید که مسواک‌های مختلفی در اختیار شما قرار گرفته است. به طور معمول، بهتر است سر مسواک کوچک باشد. حدود ۲.۵ سانت در نیم سانتی متر . و باید دسته ای مناسب برای گرفتن محکم داشته باشد.
موهای برس مسواک هم باید نرم، نایلونی و نوک آنها در انتها گرد باشد.  این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که موهای برس برای لثه ها و سطوح دندان ملایم هستند. موهای نرم و صیقلی به شما این امکان را می‌دهند که موها را به شکاف بین دندان‌ها و لثه برسانید تا پلاک‌های روی دندان را بدون آسیب رساندن به لثه پاک کنید.
توجه کنید که برخی از مسواک‌ها بیش از حد ساینده هستند و مینای دندان را از بین می برند.  خصوصا انواع Medium و Hard. بنابراین در بیشتر موارد، موهای متوسط ​​و سفت توصیه نمی شود.
محکم مسواک کردن هم معمولا بیشتر از اینکه سودمند باشد، ضرر دارد. هنگام مسواک زدن برای از بین بردن پلاک فقط به فشار ملایمی نیاز است. فشار بیش از حد می تواند باعث عقب نشینی لثه ها شود و سطح دندان را از بین ببرد.

انجمن دندانپزشکی آمریکا می گوید که فرقی ندارد از مسواک دستی استفاده کنید یا مسواک برقی. هر دوی آنها به خوبی کار می‌کنند. مهمترین چیز این است که حداقل دو بار در روز و حتما حداقل ۲ دقیقه به درستی مسواک بزنید.  از دندانپزشک خود بپرسید که کدام یک از انواع مسواک دستی یا برقی را برای شما توصیه می کند.

 

 

کدام خمیر دندان برای دندان‌های شما مناسب‌تر است؟

خمیردندان‌های مختلفی در بازار موجود هستند. اغلب آنها حاوی فلوراید هستند، اما در برخی از انها موادی را می‌بینیم که صرفا برای یک مورد یا شرایط خاص تولید شده‌اند. یکی از بیشترین سوالاتی که از دندانپزشکان پرسیده می‌شود این است که “چه خمیر دندانی بخریم؟” یا “کدام خمیر دندان خوب است؟”

 

کدام خمیر دندان بهتر است؟

برخی از خمیردندان ها پیروفسفات های کنترل تارتار را در خود دارند که برای جلوگیری از تجمع رسوبات سنگ های سخت روی دندان ها استفاده می‌شود. برخی دیگر هم فرمول های سفید کننده را برای از بین بردن ایمن لکه ها ارائه می دهند و دندان ها را سفید تر و درخشان تر می کنند. خمیردندان های خاصی هم برای دندان های حساس ساخته می شوند. اما فلوراید ماده فعال واقعی است که بیشترین کار را برای محافظت از دندان شما دارد.

 

فلوراید در خمیر دندان چه استفاده‌ای دارد؟

فلوراید مهم ترین ماده تشکیل دهنده خمیردندان است. اگر که خمیر دندان حاوی فلوراید باشد، برند یا نوع آن (خمیر، ژل یا پودر) به طور کلی اهمیتی ندارد. تمام خمیردندان های حاوی فلوراید برای مبارزه با پلاک و حفره ها و تمیز کردن و جلا دادن مینای دندان موثر عمل می کنند. برندی که انتخاب می‌کنید باید مهر تأیید سازمان غذا و دارو روی بسته‌بندی آن قرار  داشته باشد. سیب سلامت در واقع نشان و علامت سازمان غذا و دارو است. سازمان غذا و دارو این نشان را بر روی محصولاتی قرار می دهد که فاکتورهای سلامتی، که این سازمان تعیین کرده است را داشته باشند. این بدان معنی است که آزمایشات بالینی کنترل شده شواهد کافی مبنی بر ایمن و مؤثر بودن محصول را نشان داده اند.

 

مسواک زدن با خمیر دندان، به ویژه خمیردندانی که فلوراید دارد، به موارد زیر کمک می کند:

  • پلاک های روی دندان را بر می دارد
  • دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم‌تر می‌کند
  • کمک به تقویت مینای دندان که توسط اسیدها مورد حمله قرار گرفته است
  • دندان ها را تمیز می‌کند و جلا می‌دهد
  • لکه‌های دندان را پاک می‌کند
  • تازه کردن نفس از طریق طعم‌دهنده‌هایی که در آن قرار دارد

کدام خمیر دندان فلوراید ندارد؟

در سال‌های اخیر اختلاف نظرهای بسیار در مورد استفاده و یا عدم استفاده از فلوراید در خمیر دندان‌ ها وجود داشته است، اغلب پزشکان بر این باورند که استفاده از فلوراید در خمیر دندان یک امر مفید بوده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. اما برخی دیگر فلوراید را یک ماده خطرناک برای سلامت مینای دندان می‌دانند.

همیشه از ترکیب فلوراید و آب به عنوان یک ماده موثر در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها استفاده می‌شده است، اما در سال‌های اخیر شیوع بیماری به نام فلوروزیس که به صورت لکه‌هایی روی دندان خود را نشان داده و به ساختمان دندان صدمه می‌زند، باعث شده است که طرفداران استفاده از خمیردندان بدون فلوراید هم افزایش یابند، زیرا که گفته می‌شود دلیل این بیماری دریافت بیش از حد فلوراید است.

به عنوان مثال خمیر دندان بدون فلوراید کربن اکتیو بنسر مدل Charcoal یکی از مدل‌های یک خمیر دندان بدون فلوراید است. در ترکیبات این محصول از مقادیر زیادی کربن استفاده شده است،‌ذرات کربن در خمیردندان‌ها در مقیاس میکروسکوپی می‌توانند با استفاده از جذب باکتری‌های مضر، تولیدات این باکتری‌ها و تغییر یونی سطوح دندان مانع از اتصال مجدد آن‌ها به دندان‌ها شده و از پوسیدگی دندان جلوگیری کنند.

 

کدام خمیر دندان تری کلوزان دارد؟

یکی دیگر از مواردی که در تصمیم گیری برای اینکه کدام خمیر دندان بهتر است باید در نظر بگیرید، این است که کدام خمیر دندان تری کلوزان دارد؟

تری کلوزان یا Triclosan ماده ­ای ضد میکروب است که به منظور پیشگیری از آلودگی­ های باکتریایی و قارچی یا کاهش این آلودگی­ ها، به محصولات آرایشی و بهداشتی افزوده می­شود.

تری کلوزان یا TCS در دهه ۱۹۶۰ میلادی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. این ماده هیچ مزیت خاصی برای مصرف کننده نداشته و ریسک مقاومت آنتی میکروبیال در بدن را افزایش می­دهد. سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) در سال ۲۰۱۷ استفاده از تری کلوزان در محصولات شوینده بهداشتی را ممنوع اعلام کرده است.

هنگام خرید خمیر دندان حتما بررسی کنید که آیا تری کلوزان دارد یا خیر؟

ما انواع خمیر دندان های مختلف را در داروخانه آنلاین کرج دارو عرضه می‌کنیم. اگر سوالی در مورد اینکه کدام خمیردندان برای شما بهتر است دارید با کارشناسان ما در داروخانه آنلاین کرج دارو صحبت کنید.

ارسال دیدگاه